Christmas Tinto Primary School

Christmas Tinto Primary School

Christmas Tinto Primary School ligger i utkanten på en kåkstad, och har 1472 elever mellan 7 och 13 år. Undervisningen bedrivs i containerliknande lokaler, som blir stekheta på sommaren, och kalla på vintern. Ingen värme eller fläktar finns.
Skolgården ser ut som en öken.  Barnen leker mest på det steniga fältet. Bakom skolan, där de också tränar löpning , cricket, rugby och fotboll. ”Kan de springa fort på det här fältet, så blir de svårslagna när de kommer på löparbanan”, säger rektorn, Mr Qantolo, en fantastisk människa med stort hjärta.

En lärare undervisar 40-60 elever samtidigt. Undervisningen sker på språket Xhosa till i årskurs 4, då man börjar läsa engelska.

Hyllorna i biblioteket gapar tomma i väntan på finansiering av böcker. Bristen på läroböcker gör att barnen får dela. Några datorer för biblioteket står högt upp på önskelistan. 8 smutsiga toaletter i två containers med trasiga dörrar finns att dela på för 1400 barn.
När han klagar till de ansvariga så säger de att det finns så mycket annat som är värre på andra ställen.

Christmas Tinto Primary School interiorVäldigt få av barnens föräldrar kan läsa eller skriva, och därmed får ju barnen ingen support hemma. Skjulen som familjerna bor i, är trånga, och få har el, och det blir förstås svårt att kunna göra sina läxor.

Många barn utsätts för våldtäkt och andra övergrepp . Hjälpen kommer oftast för sent- om alls. Rektorn berättar att barnen ibland berättar för lärarna, ett rop på hjälp, och att vara tvungen att skicka hem dem till den miljön igen, känns fruktansvärt.
”Vi gör vad vi kan, men det är aldrig tillräckligt”

Barnens hopp och drömmar begränsar sig till att få lämna fattigdomen i kåkstaden, att ha ett jobb, och en bil att transportera sig till jobbet med, för att slippa jaga de överfulla tågen.

De har många begåvade barn, både i skolan och i sport, de informerar föräldrarna, som dock sällan har råd att låta barnen gå i skolor där de kunde få utvecklas bättre, de har helt enkelt inte råd.

Det är slående hur fokuserat barnen arbetar, och hur extremt väluppfostrade barnen är i skolan gentemot lärare och rektor.

Rektorns vision: Att slussa in dem i ett bättre liv, hindras av bristen på resurser, trötta, ofta undernärda barn, stora klasser, föräldrarnas analfabetism, ingen tillgång till datorer, inget fungerande bibliotek, inget fysik/kemi lab.

”Money isn´t everything, but here it makes a big difference, and sometimes you want to give up, but for the children education is everything, so we just have to keep going. I want to give them hope, hope for a better life.”, säger rektorn Mr Qantolo.